wtorek, 11 lutego 2014

Obiadowa kombinacja…



Początek ferii spędziłam bardzo intensywnie – zorganizowałam warsztaty czekoladowe dla dzieci, włoskie dla dorosłych. Dogadałam kilka nowych tematów, zabrałam moich uczniów na wycieczkę. I tak koło czwartku zaczęłam zimowe wakacje. Jednak przy większej ilości wolnego czasu zaczynam kombinować. Szybko nudzi mi się siedzenie w domu, więc szukam sobie zajęcia. Podjęłam więc po raz kolejny pracę nad autorskim daniem, choć nie do końca, bo jako dodatek wybrałam właściwie klasyki. Postawiłam na klasyczny ratatouille, dlatego że lubię. Ziemniaki natomiast doprawiłam wędzoną papryką, bo jej dymny aromat po prostu dobrze z nimi pasuje. Niestety korzystam z gotowej kupionej, chociaż nie wykluczam samodzielnego uwędzenia papryki. Gdzie tu ta pomysłowość i autorskość? No jest – przy komponowaniu rolady. Tu postanowiłam połączyć tymianek z olejem orzechowym, orzechami piniowymi  i wędzonym serem. I chociaż wędzony ser nie ma tej ciągliwości co klasyczny żółty, to dobrze skomponował się pod względem smakowym z mięsem i przyprawami. Zrobiłam jeszcze koszyczki serowe, ale te wymagają jeszcze pracy, by faktycznie być koszyczkami, a nie miseczkami. Tak czy owak danie wyszło całkiem nieźle. A ja ruszam do kolejnych prac. Tym razem pracuję nad chlebami. Właściwie z dwóch powodów, chcę dorobić się swojej własnej receptury, a po drugie w planach mam warsztaty chlebowe, które chcę, żeby wypadły jak najlepiej. W kuchni wyrasta zatem razowiec z żurawiną, na częściowo zakwaszanym cieście. Sama jestem ciekawa co wyjdzie. Już niebawem podzielę się z wami efektami.        



Rolady schabowe faszerowane pesto tymiankowym i wędzonym serem z zapiekanymi ziemniakami i ratatouille podanym w koszyczku serowym




4 kotlety ze schabu
3 łyżki uprażonych orzechów piniowych
50ml oleju arachidowego
100g sera wędzonego
2 łyżki świeżego tymianku
sól morska
czarny świeżo mielony pieprz
oliwa z oliwek
100ml białego wina
 Mięso rozbijamy, przyprawiamy solą i pieprzem. Do malaksera wrzucamy prażone orzechy piniowe, listki tymianku, wlewamy olej – miksujemy. Dosypujemy utarty drobno ser wędzony i chwilę miksujemy. Przygotowanym farszem smarujemy mięso i zwijamy rolady. Na rozgrzaną patelnię wlewamy oliwę, osmażamy mięso na rumiano, przykrywamy i dusimy do miękkości. Pod koniec podlewamy białym winem i zagotowujemy.
Koszyczki serowe
120g sera Gouda
Ser ścieramy na tarce o grubych oczkach. Rozgrzewamy patelnię i wsypujemy cienką warstwę sera. Czekamy aż stopi się. Zdejmujemy patelnię z ognia, lekko studzimy i przekładamy ser na salaterkę, aby uformować miseczkę lub koszyczek. Czekamy do zupełnego ostudzenia.
Ziemniaki zapiekane
6 ziemniaków
sól, czarny pieprz
wędzona papryka
200ml śmietany
Ziemniaki ścieramy na cieniutkie plasterki na mandolinie. Zagotowujemy wodę i wsypujemy sól, dodajemy ziemniaki – przykrywamy i gotujemy 5 minut, odcedzamy. Sufletówki nacieramy oliwą z oliwek i układamy ziemniaki, przyprawiamy pieprzem i wędzoną papryką. Zalewamy śmietaną i pieczemy w piekarniku nagrzanym na 200 stopni – 20 minut.
Ratatouille
1 cukinia
1 czerwona papryka
1 bakłażan – kroimy na plastry delikatnie solimy i odstawiamy, po 30 minutach opłukujemy z soku, który się wytworzył
1 czerwona cebula
2 ząbki czosnku
świeży tymianek
morska sól
świeżo mielony czarny pieprz
oliwa z oliwek
Cebulę kroimy w pióra, czosnek w cienkie plasterki, paprykę, bakłażana i cukinię w kostkę. Na rozgrzaną patelnię wlewamy oliwę, wrzucamy cebulę, czosnek i przesmażamy. Dorzucamy czerwoną paprykę. Znowu smażymy. Dorzucamy cukinię i bakłażana, mieszamy i dusimy pod przykryciem 10 minut. Przyprawiamy solą, pieprzem i listkami tymianku.
 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz