czwartek, 13 listopada 2014

Bataty – odsłona 2 . …



Praca w kuchni nad batatami zajęła mi prawie cały dzień i w sumie podjęłam trzy próby skomponowania dania z ich użyciem. Wersja obiadowa była smaczna, ale jednak czułam, że to jeszcze nie jest efekt, jaki chciałabym osiągnąć. Poszłam zatem zupełnie w innym kierunku i postanowiłam złożyć wersję na słodko, mimo że desery nie są moją specjalnością, bo absolutnie nie czuję się pewnie na tym gruncie. Z racji jesieni postanowiłam sięgnąć po korzenne smaki, które, okazuje się, dobrze łączą się z batatami. Sięgnęłam po cynamon i anyż. A żeby nie było zbyt słodko, dosypałam cukier trzcinowy. Tak krok po kroku komponowałam bazę do zrobienia lodów. Tak, tak…, bo to właśnie taki szalony pomysł przyszedł mi do głowy. Nadal jednak byłam daleko w polu, bo same lody to jeszcze nic. I znowu kombinowałam – co dołożyć? Wybrałam modny ostatnio dodatek jakim jest jadalna ziemia, czyli tzw. piasek. Nie tylko pasuje w wersji słodkiej do deserów, ale w wersji wytrawnej też przyrządza się go, np. z bakłażanów i dodaje do dań głównych. Moja ziemia była czekoladowa, wyraźnie gorzka, bo stanowić miała przeciwwagę do słodkiego marcepanu. W końcu święta niebawem, więc powoli kuszą mnie takie zimowo – świąteczne klimaty i smaki. I tak w deserze przeplata się korzenny aromat ze słodkim i gorzkim smakiem. Brakowało tylko kwasowości, ale spokojnie o to też zadbałam i dołożyłam gruszki w syropie herbacianym z dodatkiem soku limonki. Wytrawności dodał nieco tymianek – w umiarkowanej ilości. Deser gotowy, czas na robienie zdjęć. Tu czekało na mnie nie lada wyzwanie, bo lody szybko topiły się – co sami możecie zauważyć -  i naprawdę szybko musiałam fotografować. 




Powoli nadchodził moment trzeciej batatowej próby, a czasu miałam coraz mniej…

Lody batatowo – cynamonowe z gruszkami w syropie herbacianym, jadalną ziemią i marcepanem

 
Puree z batatów



600g batatów
1 laska cynamonu
1 gwiazdka anyżu
1 łyżka cukru trzcinowego
1 łyżka masła
0,5 łyżeczki mielonego cynamonu Appetita
Bataty obieramy i kroimy w kostkę. Na patelni roztapiamy masło, wrzucamy bataty, laskę cynamonu i gwiazdkę anyżu. Dusimy pod przykryciem 20 minut. Wyjmujemy laskę cynamonu, gwiazdkę anyżu, wsypujemy cynamon i blendujemy na gładką masę.

Lody batatowo – cynamonowe
130g puree batatowego
100ml śmietany 30%
1 płaska łyżka cukru pudru
200g skondensowanego mleka
Miksujemy mleko skondensowane, aby lekko je spienić. Następnie dodajemy puree batatowe i miksujemy na gładka masę. W osobnym naczyniu ubijamy śmietanę z cukrem pudrem. Ubitą kremówkę dodajemy do masy batatowej i mieszamy szpatułką, nie miksujemy. Przelewamy masę do naczynia do zamrażania, przykrywamy i chowamy do zamrażarki. Po godzinie mieszamy masę widelcem. Najlepiej zamrażać całą noc. Następnego dnia formujemy łyżką do lodów kulki i podajemy.

Gruszki w syropie herbacianym
3 twarde gruszki
1 łyżka miodu wielokwiatowego
sok z 1  limonki
250ml zielonej herbaty sencha z trawą cytrynową i suszonym jabłkiem
Gruszki obieramy i kroimy w kostkę. Na patelni roztapiamy miód, wrzucamy gruszki i mieszamy. Wlewamy sok z limonki i zagotowujemy. Następnie wlewamy połowę herbaty i dusimy bez przykrycia 10 minut. Po tym czasie dolewamy pozostałą herbatę i znowu gotujemy bez przykrycia, aż płyn zredukuje się do gęstości syropu.

Jadalna ziemia




50ml ciemnego kakao
50ml cukru pudru
1 łyżka masła
Wszystkie składniki mieszamy widelcem, aż suche składniki namokną masłem. Przekładamy do formy wyłożonej papierem do pieczenia. Prażymy w piekarniku nagrzanym do 175 stopni przez 20 minut. Studzimy, a następnie kruszymy widelcem, aż uzyskamy konsystencję piasku.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz