środa, 22 lipca 2015

A może jednak lubię piec? Tarta…



Nie jestem ekspertem w wypiekaniu ciast. Chyba nawet jakoś specjalnie nie lubię tej czynności. Tymczasem zmuszona sytuacją i chęcią niesienia pomocy w ubiegły weekend musiałam upiec aż 10 tart różnego rodzaju. Zgodziłam się, bo wakacyjne siedzenie w domu powoli staje się nudne. Tarty piekłam już wcześniej, ale wolałam trochę poczytać i przypomnieć sobie co i jak, żeby ciasta udały się idealnie. Zwłaszcza, że miały stanowić część weselnego menu.  Sięgnęłam po książkę, do której zbyt często nie zaglądam – mianowicie Ciasta pikantne i słodkie Michela Roux, 



bo to on według mnie jest ekspertem i mistrzem w temacie ciast. Tymczasem okazuje się, że nawet pieczenie może być przyjemną czynnością, jeśli wykonywane jest w doborowym towarzystwie i miłej atmosferze. I tak niepostrzeżenie praca została wykonana, a ostatecznie usłyszałam: ,,I to jest ta, która nie lubi piec. Całkiem niezły z ciebie cukiernik”. Przyznaję, że miło jest usłyszeć taki komplement od osoby, która o pieczeniu wie wiele – znacznie więcej ode mnie -  i mało tego ma doświadczenie praktyczne. Nawet pożałowałam, że nie zabrałam aparatu fotograficznego, bo efekty naszej pracy były naprawdę imponujące. A skoro tak dobrze poszło nam w piątek, zostałam poproszona w domu o upieczenie tarty. Zaczęłam od wytrawnej – z warzywami, bo i życzenie zostało spełnione, i gotowanie obiadu miałam z głowy. 



Na wersję słodką przyjdzie czas niebawem.

Tarta z warzywami


Ciasto wg receptury Michela Roux
250g mąki
125g masła
1 jajko
1 łyżeczka drobnego cukru
0,5 łyżeczki soli
40ml wody
Na stolnicę wsypujemy mąkę, dodajemy masło, sól, cukier i wbijamy jajko. Masło siekamy nożem z mąką, a następnie palcami łączymy składniki. Następnie wlewamy wodę i łączymy z ciastem. Wyrabiamy ciasto, aż będzie gładkie. Formujemy w kulę, owijamy folią, wkładamy do lodówki lub też od razu wałkujemy i przekładamy na formę do tarty i chłodzimy.
0,5 cukinii zielonej
0,5 cukinii żółtej
0,5 żółtej papryki
kilka czarnych oliwek
100ml śmietany 30%
3 jajka
różowa sól himalajska
świeżo mielony kolorowy pieprz Appetita
2 łyżki posiekanych w młynku Kenwood listków oregano
1 łyżka oliwy z oliwek do polania gotowej tarty
Schłodzone ciasto nakłuwamy widelcem i podpiekamy 15 minut w piekarniku nagrzanym na 190 stopni. 



Następnie wyjmujemy ciasto, chwilę studzimy i układamy na nim cukinię, paprykę i oliwki. 



Jajka łączymy ze śmietaną, solą, pieprzem i oregano, powstałą masą zalewamy tartę. 



Pieczemy 30 minut. Wyjmujemy z piekarnika i polewamy oliwą z oliwek.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz