czwartek, 24 września 2015

Dziecięce upodobania…



Gotowanie w ekstremalnych warunkach powoli mam opanowane. Szał remontowy w  toku, dlatego, przebijając się przez ścieżkę gratów stojących tu i tam, wchodzę do w miarę uporządkowanej kuchni, która daleka jest nadal jeszcze od ideału. Można jednak w niej na tyle sprawnie działać, że bez problemu przygotowałam w niej kolację na 12 osób plus obiad dla siebie – tylko 11 dań łącznie. W takich warunkach zachciało mi się jeszcze eksperymentować w wypiekaniem chleba. To, że lubię dynię nie jest tajemnicą, dlatego w sezonie staram się upychać ją gdzie tylko się da. Tym razem padło na chleb, który, co dziwne, upodobały sobie dzieci. 



Dlaczego dziwne? Kiedy decydowałam jakie przyprawy się w nim znajdą, nie spodziewałam się, że tak wyraziste smaki jak gałka muszkatołowa i kolendra znajdą upodobanie u najmłodszych. A jednak. W sumie nie powinno mnie to jakoś specjalnie dziwić, bo spotkałam kiedyś na swojej drodze małą dziewczynkę, która ze smakiem zajadała się mięsami z górą sosu czosnkowego albo też potrafiła zjeść 3 kawałki masiastego tortu i płakać w momencie, kiedy tort znikał ze stołu. Myślę, że dziecięce upodobania nie przestaną mnie zaskakiwać nigdy.      

Chleb dyniowy


600g mąki pszennej typ 750
300g mąki pszennej pełnoziarnistej
500g pure dyniowego*
300g wody
3 łyżeczki soli
1 łyżeczka kolendry Appetita
0,5 łyżeczki gałki muszkatołowej Appetita
20g świeżych drożdży
50g prażonych pestek dyni
Do miski wsypujemy mąki, sól, zmiażdżoną w moździerzu kolendrę, gałkę muszkatołową. W wodzie rozpuszczamy drożdże i wlewamy mieszaninę. Dodajemy pure dyniowe. Wyrabiamy ciasto na pierwszej prędkości robota przez 3 minuty, dosypujemy prażone pestki dyni i jeszcze chwilę wyrabiamy ciasto. Przykrywamy miskę i czekamy aż ciasto urośnie – około 1,5 godziny. Po tym czasie formujemy bochenek, układamy w formie i odstawiamy do wyrośnięcia na godzinę. Piekarnik rozgrzewamy na 210 stopni, chleb pieczemy 40 minut. Studzimy na kratce kuchennej.

*Pure dyniowe


0,5 średniej dyni – obieramy i kroimy w grubą kostkę
listki z kilku gałązek świeżego tymianku lub 0,5 łyżeczki suszonego Appetita
świeżo mielony czarny pieprz Appetita
różowa sól himalajska
2 nieobrane ząbki czosnku
oliwa z oliwek do skropienia
Blachę wykładamy papierem do gotowania, układamy na niej dynię, czosnek, posypujemy tymiankiem, solą i pieprzem. Skrapiamy oliwą. Pieczemy 20 minut w piekarniku nagrzanym do  180 stopni. Wyjmujemy z pieca. 


Studzimy, obieramy czosnek i wszystko przekładamy do malaksera. Miksujemy na gładką masę.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz